Transoesophageal echocardiography in the intensive care medicine.: Technique, indications, possibilities

被引:1
|
作者
Huettemann, Egbert
Greim, Clemens-Agexander
机构
关键词
D O I
10.1055/s-0028-1083092
中图分类号
R614 [麻醉学];
学科分类号
100217 ;
摘要
Die transösophageale Echokardiografie (TEE) hat sich zum äußerst vielseitigen Verfahren für Überwachung, Diagnostik und Therapiesteuerung bei kritisch Kranken entwickelt. Gründe sind die Einsatzmöglichkeit am Krankenbett, die hohe Bildqualität bei 96-100% der Patienten, die rasche Verfügbarkeit diagnostischer Informationen und eine niedrige Komplikations-rate [68-71]. Diese Übersicht beschreibt den aktuellen Stellenwert der TEE in der Intensivmedizin bei Erwachsenen. Dabei geht der Beitrag insbesondere auf die diagnostische Wertigkeit und die Rolle der TEE für Therapieentscheidungen ein. © 2008, Georg Thieme Verlag Stuttgart. Alle Rechte vorbehalten.
引用
下载
收藏
页码:500 / 512
页数:13
相关论文
共 50 条
  • [41] Assessment of echocardiography (EC) indications and results in an intensive care unit (ICU).
    Mégarbane, B
    Axler, O
    Mazighi, M
    Klapczynski, F
    Nion, I
    Fromont, C
    Brivet, F
    AMERICAN JOURNAL OF RESPIRATORY AND CRITICAL CARE MEDICINE, 1999, 159 (03) : A520 - A520
  • [42] Nutrition in intensive care medicine. Part 2: special nutritional problems
    Hecker, M.
    Felbinger, T. W.
    Mayer, K.
    ANAESTHESIST, 2013, 62 (03): : 233 - 241
  • [43] Acute pancreatitis in intensive care medicine. Which risk score is useful?
    Fischer, A. J.
    Andreottola, F.
    Lenz, P.
    Lebiedz, P.
    MEDIZINISCHE KLINIK-INTENSIVMEDIZIN UND NOTFALLMEDIZIN, 2017, 112 (08) : 717 - 723
  • [45] Update: studies in intensive care medicine. Results of the last 12 months
    Knapp, J.
    Marx, G.
    Weismueller, K.
    Steinebach, S.
    Lichtenstern, C.
    Popp, E.
    Mayer, K.
    Brunkhorst, F. M.
    Weigand, M. A.
    Bernhard, M.
    ANAESTHESIST, 2011, 60 (11): : 1041 - +
  • [46] Autonomy and welfare in intensive care medicine. Practical approach in difficult situations
    Gruss, M.
    Salomon, F.
    ANAESTHESIST, 2016, 65 (11): : 875 - 888
  • [47] Evidence-based intensive care medicine. Practice, use and significance
    Graf, J
    Janssens, U
    ANAESTHESIST, 2004, 53 (03): : 253 - 262
  • [48] Scoring systems in intensive care medicine. Principles, models, application and limits
    Fleig, V.
    Brenck, F.
    Wolff, M.
    Weigand, M. A.
    ANAESTHESIST, 2011, 60 (10): : 963 - 972
  • [49] Surgical intensive care medicine. Current therapy concepts for septic diseases
    Niederbichler, A. D.
    Ipaktchi, K.
    Jokuszies, A.
    Hirsch, T.
    Altintas, M. A.
    Handschin, A. E.
    Busch, K. H.
    Gellert, M.
    Steinau, H. -U.
    Vogt, P. M.
    Steinstraesser, L.
    CHIRURG, 2009, 80 (10): : 934 - +
  • [50] History of the development of intensive care medicine. Contemporary considerations - Part 3: Structural development of internal intensive care medicine, Part II
    Lawin, P
    Opderbecke, HW
    Schuster, HP
    ANAESTHESIST, 1999, 48 (03): : 173 - 182