Transoesophageal echocardiography in the intensive care medicine.: Technique, indications, possibilities

被引:1
|
作者
Huettemann, Egbert
Greim, Clemens-Agexander
机构
关键词
D O I
10.1055/s-0028-1083092
中图分类号
R614 [麻醉学];
学科分类号
100217 ;
摘要
Die transösophageale Echokardiografie (TEE) hat sich zum äußerst vielseitigen Verfahren für Überwachung, Diagnostik und Therapiesteuerung bei kritisch Kranken entwickelt. Gründe sind die Einsatzmöglichkeit am Krankenbett, die hohe Bildqualität bei 96-100% der Patienten, die rasche Verfügbarkeit diagnostischer Informationen und eine niedrige Komplikations-rate [68-71]. Diese Übersicht beschreibt den aktuellen Stellenwert der TEE in der Intensivmedizin bei Erwachsenen. Dabei geht der Beitrag insbesondere auf die diagnostische Wertigkeit und die Rolle der TEE für Therapieentscheidungen ein. © 2008, Georg Thieme Verlag Stuttgart. Alle Rechte vorbehalten.
引用
下载
收藏
页码:500 / 512
页数:13
相关论文
共 50 条
  • [31] Perioperative Intensive Care Medicine. Contributing value to the surgical process
    Gordo Vidal, F.
    Martin Delgado, M. C.
    MEDICINA INTENSIVA, 2020, 44 (05) : 310 - 311
  • [32] Airway management in intensive care and emergency medicine. What is new?
    Grensemann, J.
    Simon, M.
    Kluge, S.
    MEDIZINISCHE KLINIK-INTENSIVMEDIZIN UND NOTFALLMEDIZIN, 2019, 114 (04) : 334 - 341
  • [33] Selenium and intensive care medicine.: Clinical trials in SIRS and sepsis
    Gärtner, R
    Angstwurm, M
    MEDIZINISCHE KLINIK, 1999, 94 : 54 - 57
  • [34] The role of colloids in intensive care medicine. Evidence instead of emotions
    Bruells, C. S.
    Schindler, A.
    Marx, G.
    MEDIZINISCHE KLINIK-INTENSIVMEDIZIN UND NOTFALLMEDIZIN, 2015, 110 (02) : 133 - 137
  • [35] History of the development of intensive care medicine. Contemporary considerations - Part 3: Structural development of internal intensive care medicine
    Lawin, P
    Opderbecke, HW
    ANAESTHESIST, 1999, 48 (02): : 97 - 107
  • [36] History of the development of intensive care medicine. Contemporary considerations - Part 2: Structural development of internal intensive care medicine
    Schuster, HP
    ANAESTHESIST, 1999, 48 (01): : 26 - 35
  • [37] History of the development of intensive care medicine.: Contemporary considerations -: Part 4:: Structural development of internal intensive care medicine
    Lawin, P
    Opderbecke, HW
    Schuster, HP
    Benad, G
    Röse, W
    ANAESTHESIST, 1999, 48 (04): : 251 - 262
  • [38] Tissue oxygenation: Physiological and physiopathological aspects in intensive care medicine.
    Rothhammer, A
    ANASTHESIOLOGIE INTENSIVMEDIZIN NOTFALLMEDIZIN SCHMERZTHERAPIE, 1998, 33 (02): : S54 - S59
  • [39] Tracheostomy in intensive care medicine. Is the ENT specialist still needed?
    Koitschev, A
    Graumueller, S
    Dommerich, S
    Koitschev, C
    Simon, C
    HNO, 2003, 51 (08) : 616 - 621
  • [40] Fluid management in intensive care medicine. A task with underestimated relevance
    Wiliam, C.
    Herbst, L.
    Kribben, A.
    NEPHROLOGE, 2019, 14 (06): : 413 - 421