Background Subaxial cervical spine injury especially in the elderly can be associated to severe complications and disability. Until today there is no consensus concerning the best operative treatment. A potential superiority of anterior or posterior fixation is the subject of controversial discussions. Objectives The aim of this study was to compare the outcome of anterior and posterior fixation after subaxial cervical spine trauma in the elderly focussing on the postoperative mortality. Material and Methods A retrospective cohort analysis was performed to analyse the data of 43 patients. Especially mortality data were collected. Results A total of 43 patients was identified. Anterior fixation was performed in 21 patients, posterior fixation was performed in 22 patients. There were no significant differences between these groups. Although statistical significance was not reached, a slightly higher mortality was found among patients undergoing anterior fixation (52,4 vs. 31,8%). Furthermore the male sex, a higher age, translation injuries, long duration of operation and hospitalisation as well as postoperative complications were slightly associated to a higher mortality. Conclusions Subaxial cervical spine trauma is associated to a high mortality in the elderly. Although neither anterior nor posterior fixation could show a significant superiority, every surgical decision making should be performed individually for each patient balancing the advantages and disadvantages of each method. Zusammenfassung Hintergrund Subaxiale Halswirbelsaulenverletzungen konnen besonders beim alten Patienten schwerwiegende Folgen haben. Weiterhin besteht jedoch Uneinigkeit hinsichtlich des optimalen Operationsverfahrens. Eine potenzielle uberlegenheit von ventralen oder dorsalen Strategien wird kontrovers diskutiert. Fragestellung Ziel dieser Studie war die Analyse des Outcomes nach ventralen und dorsalen Operationsverfahren im Rahmen subaxialer Halswirbelsaulenverletzungen beim alten Menschen unter besonderer Betrachtung der postoperativen Mortalitat. Material und Methoden Im Zuge einer retrospektiven Kohortenanalyse wurden die Daten von 43 Patienten ausgewertet. Erfasst wurden neben einem ventralen oder dorsalen Operationsverfahren besonders Daten bez. des postoperativen uberlebens. Ergebnisse Von den 43 Patienten wurden 21 ventral und 22 dorsal stabilisiert. Es zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied im Vergleich der Operationsverfahren. Ein erhohtes Versterben (52,4 vs. 31,8%) konnte jedoch in der Gruppe der ventral operierten Patienten festgemacht werden. Ebenfalls war das mannliche Geschlecht, ein hohes Alter, Translationsverletzungen, lange Operations- und Hospitalisierungsdauern sowie postoperative Komplikationen mit einer hoheren Mortalitat verbunden. Schlussfolgerung Subaxiale Halswirbelsaulenverletzungen sind beim alten Menschen mit einer hohen Mortalitat assoziiert. Auch wenn bisher kein Operationsverfahren eine grundsatzliche uberlegenheit aufweisen konnte, sollte eine gezielte Therapieevaluation bei jedem Patienten individuell unter Abwagen der Vor- und Nachteile der entsprechenden Behandlungsmethoden durchgefuhrt werden.
机构:
Massachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USAMassachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
Ghori, Ahmer
Le, Hai V.
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Massachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
Brigham & Womens Hosp, Orthopaed, Boston, MA 02115 USAMassachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
Le, Hai V.
Makanji, Heeren
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Massachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
Brigham & Womens Hosp, Orthopaed, Boston, MA 02115 USAMassachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
Makanji, Heeren
Cha, Thomas
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Massachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USAMassachusetts Gen Hosp, Orthoped Surg, Boston, MA 02114 USA
机构:
Univ Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Bajamal, Abdul Hafid
Subagio, Eko Agus
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Univ Airlangga, Dr Soetomo Gen Acad Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, East Java, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Subagio, Eko Agus
Wicaksono, Pandu
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Univ Airlangga, Dr Soetomo Gen Acad Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, East Java, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Wicaksono, Pandu
Asadullah
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Univ Airlangga, Dr Soetomo Gen Acad Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, East Java, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Asadullah
Ranuh, I. Gusti Made Aswin Rahmadi
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Univ Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Ranuh, I. Gusti Made Aswin Rahmadi
Faris, Muhammad
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Univ Airlangga, Dr Soetomo Gen Acad Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, East Java, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia
Faris, Muhammad
Utomo, Budi
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Univ Airlangga, Dr Soetomo Gen Acad Hosp, Fac Med, Dept Publ Hlth & Prevent Med, Surabaya, IndonesiaUniv Airlangga, Univ Airlangga Hosp, Fac Med, Dept Neurosurg, Surabaya, Indonesia