Anaemia in the Old Age

被引:5
|
作者
Leischker, Andreas Herbert [1 ,2 ]
Fetscher, Sebastian [3 ]
Kolb, Gerald Franz [4 ]
机构
[1] Alexianer Krefeld GmbH, Klin Geriatrie, Krefeld, Germany
[2] Alexianer Tonisvorst GmbH, Klin Geriatr Rehabil, Tonisvorst, Germany
[3] Sana Kliniken Lubeck GmbH, Klin Hamatol Immunol & Palliat Med, Lubeck, Germany
[4] Bonifatius Hosp, Innere Med Klin, Abt Geriatrie, Lingen, Germany
关键词
Anamie; Eisenmangel; Lebensqualitat; loslicher Transferrinrezeptor; anemia; iron-deficiency; life quality; soluble transferrin receptor; IRON-DEFICIENCY ANEMIA; ELDERLY-PATIENTS; CELIAC-DISEASE; DIAGNOSIS; HEPCIDIN; ANGIODYSPLASIA; PREVALENCE; THERAPY;
D O I
10.1055/s-0041-103349
中图分类号
R5 [内科学];
学科分类号
1002 ; 100201 ;
摘要
Zusammenfassung Auch laborchemisch gering ausgepragte Anamien fuhren bei alteren Menschen zu erheblichen Einschrankungen der Lebensqualitat und erhohen das Sterberisiko. Deshalb sollten gerade im Alter grundsatzlich auch leicht ausgepragte Anamien diagnostisch abgeklart werden. Bei uber zwei Dritteln aller Anamien kann eine meist spezifisch behandelbare- Ursache fur die Anamie gefunden werden. Die Differenzialdiagnostik einer Anamie ist deutlich anspruchsvoller als bei jungen Menschen: bei alten Menschen bestehen haufig parallel mehrere Ursachen. Viele Routineparameter sind bei alteren Menschen verandert und damit fur eine Anamiediagnostik nur eingeschrankt brauchbar. Zwei brauchbare Parameter zur laborchemischen Differenzierung von Anamieursachen im Alter sind der losliche Transferrinrezeptor und das Hepcidin. Die haufigste Ursache fur eine Eisenmangelanamie im Alter ist ein Blutverlust uber den Gastrointestinaltrakt. Viele - wie zum Beispiel Angiodysplasien - sind relativ einfach endoskopisch behandelbar. Deshalb gehort eine Sigmoido-Koloskopie bei alteren Menschen mit Eisenmangelanamie zur Standarddiagnostik, sofern keine Kontraindikationen bestehen. Die Therapie der Anamie richtet sich nach der Ursache. Bei Eisenmangelanamie erfolgt zunachst eine orale Eisensubstitution. Sofern diese wegen Nebenwirkungen nicht toleriert wird oder der Hamoglobinanstieg ausbleibt - was bei alteren Menschen haufig der Fall ist- erfolgt die Eisensubstitution parenteral. Ein Folsauremangel wird in der Regel oral, ein Vitamin-B-12-Mangel in der Regel parenteral, vorzugsweise subkutan behandelt. Bei Anamie im Rahmen einer Niereninsuffizienz und bei Myelodysplastischen Syndromen konnen - neben der Behandlung der Grunderkrankung - erythrozytenstimulierende Faktoren zur Anwendung kommen. Abstract In the elderly, even mild anaemia leads to significantly decreased quality of life and reduced survival rate. Therefore even mild anaemias should be worked up especially in the elderly. More than 75 % of all anaemias have a specific and treatable cause. Differential diagnosis of anaemia in the elderly is much more challenging compared to the differential diagnosis in younger patients: in older patients often more than one dysfunction is responsible for the anaemia simultaneously. Many routine laboratory parameters are changed by ageing and are therefore only of limited value for diagnosis of anaemia. Soluble transferinreceptor and hepcidin are two parameters feasible for differential diagnosis of the causes of anaemia in the elderly. The most common cause of iron deficiency anaemia in the elderly is gastrointestinal bleeding. Many causes for gastrointestinal bleeding -like angiodysplasia of the colon - can readily be treated with endoscopic therapy. For this reason, colonoscopy is part of the standard workup for elderly patients with iron-deficient anaemia (IDA) if no contraindications exist. Therapy of anaemia is based on the specific cause or the causes. In IDA, the first step other than causal treatment is to replace iron orally. If this is not tolerated because of side effects or does not lead to a sufficient rise in the haemoglobin level, intravenous iron replacement therapy is indicated. Folic acid deficiency is generally treated orally, whereas vitamin B12 deficiency is generally treated by the parenteral - preferably subcutaneous - route. In anaemia due to chronic renal failure and anaemia due to myelodysplastic syndromes, the underlying cause must be treated, furthermore erythropoiesis-stimulating agents can be indicated.
引用
收藏
页码:954 / U49
页数:7
相关论文
共 50 条
  • [1] ANAEMIA IN OLD AGE
    不详
    [J]. BMJ-BRITISH MEDICAL JOURNAL, 1957, 1 (JUN1): : 1315 - 1315
  • [2] IRON, ANAEMIA, AND OLD AGE
    WOODFORD.E
    [J]. GERONTOLOGIA CLINICA, 1971, 13 (1-2): : 1 - &
  • [3] Anaemia in old and very old age: to be or not to be, that is not the question anymore
    de Rooij, S. E.
    [J]. NETHERLANDS JOURNAL OF MEDICINE, 2011, 69 (06): : 258 - 259
  • [4] Iron deficiency anaemia and aspirin use in old age
    Black, DA
    Fraser, CM
    [J]. BRITISH JOURNAL OF GENERAL PRACTICE, 1999, 49 (446): : 729 - 730
  • [5] ANAEMIA AND OLD AGE - OBSERVATIONS IN A POPULATION SAMPLE OF WOMEN IN GOTHENBURG
    HALLBERG, L
    HOGDAHL, AM
    [J]. GERONTOLOGIA CLINICA, 1971, 13 (1-2): : 31 - &
  • [6] Anaemia and chronic Inflammation in Old Age - what Role does Periodontitis play? PARAN Study
    Rohrig-Herzog, G.
    Kunnel, A.
    Pape, P.
    Noack, M. J.
    Barbe, A. G.
    [J]. ZEITSCHRIFT FUR GERONTOLOGIE UND GERIATRIE, 2021, 54 (SUPPL 1): : S51 - S52
  • [7] Diagnosis of anaemia: Old things rearranged
    Halwachs-Baumann G.
    [J]. Wiener Medizinische Wochenschrift, 2012, 162 (21-22) : 478 - 488
  • [8] The age old question of old age
    Crilley, T.
    Drake, J.
    Davison, M.
    [J]. ANAESTHESIA, 2013, 68 : 60 - 60
  • [9] Anaemia in the Premature Infant and Red Blood Cell Transfusion: New Approaches to an Age-Old Problem
    Chad C. Andersen
    Amy K. Keir
    Haresh M. Kirpalani
    Michael J. Stark
    [J]. Current Treatment Options in Pediatrics, 2015, 1 (3) : 191 - 201
  • [10] Old age as a chance - Old age as a risk
    Johannsen, J
    Nitsch, RM
    Oswald, WD
    Reischies, FM
    Rieder, H
    [J]. ZEITSCHRIFT FUR GERONTOLOGIE UND GERIATRIE, 1997, 30 (06): : 480 - 485