Vasopressors: Physiology, Pharmacology and Clinical Applications

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作者
Keller, Marius [1 ]
Magunia, Harry [1 ]
机构
[1] Univ Tubingen, Klin Anasthesiol & Intens Med, Hoppe Seyler Str 3, D-72076 Tubingen, Germany
关键词
vasopressor; vasoplegia; shock;
D O I
10.1055/a-1214-4472
中图分类号
R614 [麻醉学];
学科分类号
100217 ;
摘要
Zusammenfassung Vasopressoren kommen besonders in kritischen, nicht selten lebensbedrohlichen Situationen der Anasthesie, Notfall- und Intensivmedizin zum Einsatz. Die Wahl der geeigneten Substanz sowie die Erkennung und Beherrschung moglicher Nebenwirkungen sind von gro ss er Bedeutung. Im folgenden Beitrag sollen daher die klinisch wichtigsten Substanzen vorgestellt und deren pharmakologische Charakteristika beleuchtet werden. Vasopressoren kommen besonders in kritischen, nicht selten lebensbedrohlichen Situationen der Anasthesie, Notfall- und Intensivmedizin zum Einsatz. Die Wahl der geeigneten Substanz sowie die Erkennung und Beherrschung moglicher Nebenwirkungen sind von gro ss er Bedeutung. Im folgenden Beitrag sollen daher die klinisch wichtigsten Substanzen vorgestellt und deren pharmakologische Charakteristika beleuchtet werden. Abstract Vasopressors are widely used in anaesthesiology and critical care medicine, to treat harmless (e.g. anaesthesia-induced hypotension) as well as life-threatening conditions (e.g. septic shock). Some clinically used vasopressors resemble endogenous substances - such as norepinephrine - while others have been artificially synthesized (e.g. phenylephrine). Most of the substances used in different clinical scenarios have various effects except for vasoconstriction alone. Therefore, a thorough understanding of the pharmacology and clinical profile of every single substance is of highest importance prior to practical usage. Furthermore, the fundamentals of vascular physiology and vasotonic regulation are mandatory to safely provide vasopressor-based therapies. This article covers the essentials of physiology and pharmacology of vasopressors, and the clinical settings they are used in (e.g. septic shock, vasoplegic shock after cardiac surgery, trauma-induced hypotension).
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