Emerging concepts for precision medicine in Parkinson's disease with focus on genetics

被引:0
|
作者
Stute, Lara [1 ,2 ]
Krueger, Rejko [1 ,2 ,3 ]
机构
[1] Ctr Hosp Luxembourg CHL, Parkinson Res Clin, Luxembourg, Luxembourg
[2] Univ Luxembourg, Luxembourg Ctr Syst Biomed LCSB, Esch Sur Alzette, Luxembourg
[3] Luxembourg Inst Hlth LIH, Transversal Translat Med, 1A-B Rue Thomas Edison, L-1445 Strassen, Luxembourg
关键词
Precision Medicine; Personalised Medicine; Stratification; Parkinson's disease; Genetics; SLEEP BEHAVIOR DISORDER; TREATMENT RESPONSE; LRRK2; MUTATION; VARIANTS; PREVALENCE; SUBTYPES; ONSET; RISK; NEURODEGENERATION; SUSCEPTIBILITY;
D O I
10.1055/a-1149-2204
中图分类号
R74 [神经病学与精神病学];
学科分类号
摘要
Zusammenfassung Wahrend Parkinson mit seiner vielfaltigen und sehr individuellen Kombination aus motorischen und nichtmotorischen Symptomen zunehmend genauer charakterisiert ist, nicht zuletzt durch die Untersuchung von gro ss en Patientenkohorten mit Deep-Phenotyping-Approach, folgt die Therapie weiterhin einem einheitlichen Schema. Durch bessere Stratifikation bieten Prazisionsmedizin-Ansatze die Moglichkeit, die Behandlung und patientenzentrierte Versorgung zu verbessern. Spezifische Therapien fur den Einsatz bei monogenetischen Parkinson-Formen, die aktuell untersucht werden, konnten helfen, Krankheitsmechanismen zu verstehen und dadurch auch zum Verstandnis des idiopathischen Parkinson-Syndroms beitragen, sowie neue Behandlungsziele aufzeigen. Wir zeigen Daten zur Vorhersage von Wirksamkeit und Langzeit-Vorteil von aktuellen medikamentosen Behandlungen sowie von Tiefer Hirnstimulation (THS) im Kontext von wachsendem pharmakogenetischen Wissen. Konfrontiert mit asymptomatischen Tragern genetischer Mutationen (monogenetische Erkrankung) von variabler Penetranz und prodromalen Stadien wie REM-Schlaf-Verhaltensstorungen, zeichnen sich erste praventive Therapiestrategien ab. Ihr Einfluss auf die Krankheitsprogression und Aussichten fur die klinische Praxis mussen adressiert werden. Abstract The diverse and highly individual presentations of Parkinson's disease (PD) as a complex combination of motor and non-motor symptoms are being increasingly well characterised not least through large patient cohorts applying deep phenotyping. However, in terms of treatment of PD, the approach is uniform and purely symptomatic. Better stratification strategies with better precision medicine approaches offer opportunities to improve symptomatic treatment, define first causative therapies and provide more patient-centred care. Insight from targeted therapies for monogenic forms of PD aiming at neuroprotection may pave the way for new mechanism-based interventions also for the more common idiopathic PD. Improved stratification of patients may support symptomatic treatments by predicting treatment efficacy and long-term benefit of current pharmacological or neuromodulatory therapies, e.g. in the context of emerging pharmacogenomic knowledge. Based on asymptomatic carriers with monogenic PD or patients with REM sleep behaviour disorder (RBD), first options for applying preventive treatments emerge. The implications of these treatment strategies in relation to disease progression, and the prospects of their implementation in clinical practice need to be addressed.
引用
收藏
页码:558 / 566
页数:9
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