Comparison of fatalities due to COVID-19 and other nonexternal causes during the first five pandemic waves

被引:0
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作者
Beyerlein, Andreas [1 ]
Buschner, Andrea [2 ]
Katz, Katharina [1 ]
机构
[1] State Inst Hlth II Task Force Infect Dis Infect Di, Surveillance & Modelling Unit GI TFI2, Bavarian Hlth & Food Safety Author, Oberschleissheim, Germany
[2] Bavarian State Off Stat, Div Populat Stat & Demog, Furth, Germany
关键词
SARS-CoV-2; Comorbidities; Mortality; Wave-specific causes of death; Preexisting diseases; Komorbidit & auml; ten; Mortalit & auml; t; Wellenspezifische Todesursachen; Vorerkrankungen;
D O I
10.1007/s00103-024-03914-5
中图分类号
R1 [预防医学、卫生学];
学科分类号
1004 ; 120402 ;
摘要
BackgroundOlder age is a risk factor for a fatal course of SARS-CoV-2 infection, possibly due to comorbidities whose exact role in this context, however, is not yet well understood. In this paper, the characteristics and comorbidities of persons who had died of COVID-19 in Bavaria by July 2022 are shown and compared with the characteristics of other fatalities during the pandemic.MethodsBased on data from multiple cause of death statistics, odds ratios for dying from COVID-19 (compared to dying from other nonexternal causes of death) were calculated by using logistic regression models, stratified by age, sex, and pandemic waves.ResultsIn Bavaria, a total of 24,479 persons (6.5% of all deaths) officially died from COVID-19 between March 2020 and July 2022. In addition to increasing age and male sex, preexisting diseases and comorbidities such as obesity, degenerative diseases of the nervous system, dementia, renal insufficiency, chronic lower respiratory diseases, and diabetes mellitus were significantly associated with COVID-19-related deaths. Dementia was mainly associated with increased COVID-19 mortality during the first and second waves, while obesity was strongly associated during the fourth wave.DiscussionThe frequency of specific comorbidities in COVID-19 deaths varied over the course of the pandemic. This suggests that wave-specific results also need to be interpreted against the background of circulating virus variants, changing immunisation levels, and nonpharmaceutical interventions in place at the time. HintergrundEin h & ouml;heres Alter stellt einen Risikofaktor f & uuml;r einen t & ouml;dlichen Verlauf einer SARS-CoV-2-Infektion dar, m & ouml;glicherweise bedingt durch Komorbidit & auml;ten, deren genaue Rolle in diesem Kontext jedoch noch nicht gut verstanden ist. Im vorliegenden Beitrag werden Charakteristika sowie Komorbidit & auml;ten der bis Juli 2022 in Bayern an COVID-19 Verstorbenen im Pandemieverlauf aufgezeigt und mit den Merkmalen anderer Verstorbener verglichen.MethodenBasierend auf Daten der amtlichen Todesursachenstatistik wurden mit Hilfe logistischer Regressionsmodelle Odds-Ratios f & uuml;r das Versterben an COVID-19 (im Vergleich zum Versterben an anderen nat & uuml;rlichen Todesursachen) stratifiziert nach Alter, Geschlecht und Pandemiewellen berechnet.ErgebnisseIn Bayern verstarben von M & auml;rz 2020 bis Juli 2022 offiziell insgesamt 24.479 Personen (6,5 % aller Sterbef & auml;lle) an COVID-19. Neben zunehmendem Alter und m & auml;nnlichem Geschlecht waren Vor- und Begleiterkrankungen wie Adipositas, degenerative Erkrankungen des Nervensystems, Demenz, Niereninsuffizienz, chronische Erkrankungen der unteren Atemwege und Diabetes mellitus signifikant mit COVID-19-bedingtem Versterben assoziiert. Demenz war haupts & auml;chlich in der ersten und zweiten Welle, Adipositas besonders stark w & auml;hrend der vierten Welle mit erh & ouml;hter COVID-19-Sterblichkeit assoziiert.DiskussionDie H & auml;ufigkeit bestimmter Komorbidit & auml;ten bei Personen, die an COVID-19 verstorben sind, variierte im Pandemieverlauf. Dies deutet darauf hin, dass wellenspezifische Ergebnisse auch vor dem Hintergrund zirkulierender Virusvarianten, sich ver & auml;ndernder Immunisierungsgrade und der zum jeweiligen Zeitpunkt geltenden Schutzma ss nahmen interpretiert werden m & uuml;ssen.
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